مفهوم واقعی ارزشیابی تکوینی:
مجموعه اقداماتی است که به صورت مستمر، توسط معلم و دانش آموز و سایر ارزیابی کنندگان، به منظور بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری، در طول هر نوبت بعمل می آید؛ که شامل انجام تکالیف درسی، آزمون های عملکردی، فعالیت های مرتبط با درس خارج از کلاس به صورت فردی یا گروهی(فعالیت های پژوهشی و ...)، ارزشیابی های باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خود ارزیابی و نظر اولیاء دانش آموز می باشد.
اهداف ارزشیابی تکوینی:
هدف از کاربرد این نوع ارزشیابی، آگاهی یافتن از میزان و نحوه یادگیری دانش آموزان، برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری و نیز تشخیص مشکلات روش آموزشی معلم در رابطه با هدف های آموزشی است.
راهکارهای ارزشیابی تکوینی:
بایدها و نبایدهای ارزشیابی مستمر:
فواید ارزشیابی تکوینی:
اجرای راهبردهای ارائه شده در کلاس درس طی دوره و زمان آموزش، این فواید را برای دانش آموزان به همراه خواهد داشت:
- کسب مهارت های بحث و گفت و گو
- کسب مهارت های مربوط به ارتباطات بین فردی
- مشارکت در فعالیت های گروهی
- ایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری
- کسب مهارت های مطالعه درست
- توجه به موضوع مورد مطالعه
- تلفیق مهارت های شنیدن، خواندن، تفکر و نوشتن
- تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن، سؤال و جواب، یافتن جواب و ...
- درک ارتباط بین مطالب خوانده یا شنیده شده
- ارتباط بین یادگیری های قبلی و بعدی(معنی دار کردن یادگیری)
- کشف انتظارات آموزشی و پرورشی
- شرکت فعال در یادگیری از طریق تفکر فردی و گروهی
- کسب مهارت تفکر انتقادی
- کنترل و مدیریت مثبت کلاس درس
- افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود
- کسب مهارت های ابراز وجود
- افزایش مهارت های شناختی و فراشناختی خود